Dieta

Kiszonki – chwilowy trend żywieniowy, czy powrót do tradycji?

Trend żywieniowy w społeczeństwie znacznie ewoluował na przestrzeni ostatnich lat. Coraz większa część społeczeństwa przykłada uwagę do jakości i ilości spożywanych posiłków, ze względu na ich wpływ na wygląd oraz zdrowie fizyczne i psychiczne. Stale rosnącą popularnością cieszy się spożywanie sezonowych warzyw i owoców pochodzących z lokalnych upraw oraz kiszonek, które można z nich przygotować. Moda na kiszonki wynika przede wszystkim z ich prozdrowotnego wpływu na układ pokarmowy, a zwłaszcza jelita. Co warto wiedzieć o kiszeniu warzyw i owoców?

Kiszenie warzyw i owoców – trend żywieniowy czy coś więcej?

Zdrowe odżywianie i styl życia jest coraz silniejszym trendem żywieniowym. To z pewnością nie jedynie chwilowa moda, a zwiększenie świadomości społecznej na temat wpływu jakości diety na zdrowie oraz samopoczucie. Choroby cywilizacyjne, ekspozycja organizmu na stres oraz ogólne obniżenie jakości życia doprowadziły do chęci odmiany, a także poszukiwania naturalnych remediów, prozdrowotnie wpływających na pracę organizmu.

Kiszonki wielowarzywne lub produkowane z jednego warzywa coraz częściej stają się codziennym elementem jadłospisu. Kiszonki obecnie przeżywają renesans, ze względu na zwrócenie uwagi na ich prozdrowotny i korzystny wpływ na funkcjonowanie całego organizmu. Kiszenie owoców i warzyw znane jest od starożytności, a obecnie kiszeniu poddawane są nie tylko popularne ogórki i kapusta, ale również rzodkiewka, buraki, czosnek, cebulę, a nawet kalafior. 

Moda na kiszonki wzięła się również z chęci ograniczenia marnowania produktów spożywczych. Konsumpcjonizm doprowadził do robienia zbyt dużej ilości zakupów spożywczych, czego efektem jest jej marnowanie i wyrzucanie. Zbyt duża ilość warzyw w lodówce coraz chętniej jest wykorzystywana do przygotowania kiszonek w słoikach, co zapobiega ich marnowaniu.

Kiszonki – jak wpływają na zdrowie?

Kiszonki wielowarzywne i inne prozdrowotnie wpływają na funkcjonowanie organizmu. Ich zjadanie pozwala znacznie usprawnić pracę jelit, dzięki odbudowaniu ich mikroflory. Dodatkowymi właściwościami kiszonek są:

  • wspieranie pracy układu pokarmowego,
  • profilaktyka leczenia zaparć,
  • redukcja wzdęć i bólu brzuch, które spowodowane jest zbieraniem się gazów,
  • stymulowanie układu pokarmowego, poprzez przywrócenie fizjologicznej mikroflory jelit,
  • przyspieszenie leczenia infekcji sezonowych,
  • dostarczenie do organizmu przeciwutleniaczy w postaci witaminy C, A oraz E, które hamują proces starzenia się komórek organizmu oraz skóry,
  • obniżenie poziomu cholesterolu w naczyniach krwionośnych,
  • stabilizowanie ciśnienia tętniczego krwi,
  • dostarczenie acetylocholiny, która poprawia perystaltykę jelit oraz działa naprawczo na odbieranie bodźców nerwowych,
  • przyjmowanie naturalnych probiotyków i prebiotyków.

Kiszonki są nowym trendem żywieniowym, który ma pozytywny wpływ na zdrowie. Ze względu na liczne właściwości kiszonek, ich obecność w jadłospisie ma szansę na stałe zagościć na talerzach osób, które zwracają uwagę na jakość swoich posiłków. 

1 Comment

  1. Autor tej treści poświęcił wiele czasu na research i to widać gołym okiem!

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

0 %